”Deras DNA kvar i svensk humor”

Många svenskar sörjer nu Hasse Alfredsons bortgång. Tillsammans med Tage Danielsson har han levererat mängder av sketcher, filmer och revyer. Kulturkännaren Kalle Lind förklarar varför fenomenet Hasseåtage blev så stort.

Kalle Lind på Bokmässan 2017

Nyheten om Hasse Alfredsons död har hunnit lägga sig, men än sörjer många detta humorgeni som tillsammans med sin parhäst Tage Danielsson roat hela svenska folket i flera decennier.

Kalle Lind beskriver sig själv som diversearbetare i kulturbranschen, men Hasseåtage-kännare med radioprat som extraknäck hade varit en lika korrekt yrkesbeskrivning. Han ser det som sin livsuppgift att dokumentera och förmedla kulturyttringar som numera närmast kan räknas som bortglömda, men den som har lyssnat på hans podcast Snedtänkt vet att diskussionerna där ofta förs in på just Hasse och Tage.

– Det rådde under 60-talet konsensus om att Hasse Alfredson var Sveriges roligaste man, säger Kalle.Han menar att det finns flera aspekter till varför Hasse och Tage blev så stora som de blev.

– Om man vill förstå fenomenet och varför det blev så stort så får man tänka på att de debuterar i Sveriges Radio i mitten av 50-talet. Då finns det en radiokanal, det som sänds där hör alla. På 70-talet finns tre radiokanaler och två tv-kanaler, det som finns med där får med nödvändighet ett jävla genomslag.

En annan aspekt är att Hasse och Tage både var förvaltare och nyskapare. De lärde sig ett hantverk i Stockholms revyer, men de följde också med i den ungdomsscen som började växa fram.

– De är i 30-årsåldern i slutet av 50-talet och är mottagliga för det som händer i samhället samtidigt som de står på en bas av gediget hantverkskunnande, säger Kalle.

Samhällsdebatten präglades på många sätt av Hasse och Tages närvaro. Kärnkraft, miljöfrågan och romernas situation är ämnen som duon var tidiga med att ta upp och problematisera. När Martin Luther King och Harry Belafonte kommer till Sverige är det Hasse och Tage som är värdar för kvällen.

– Det är då helt självklart att det är just Hasse och Tage som tar emot dem, säger Kalle.

Hasse och Tage lyckas sedan bibehålla denna status i ett kvarts sekel, något som enligt Kalle är ovanligt bland kändisar av deras kaliber.

– De flesta kreativa människor har en tioårig storhetsperiod, Hasse och Tage hade en 25-årsperiod. Den hade varat mycket längre om inte cancern hade avslutat den. Att de lyckas bibehålla sin status är för att de är bäst, säger Kalle.

Trots sin vurmande hållning till duon tror Kalle Lind inte att deras kulturgärning kommer att leva vidare i alla tider. För att förstå sketcherna krävs det också att man förstår tiden de levde i.

– Humor är en färskvara och har per definition ett bäst före-datum. Den kräver samhället som kontext för att vara begriplig. I Hasse och Tages sketcher fanns många referenser till dåtida politiker och skeenden i samhället, säger Kalle.

Men även om man är införstådd i de aktuella händelserna kan det ibland vara svårt att förstå laddningen i sketcherna.

– Det är ofrånkomligt. Även Hamlet innehåller jättemånga referenser till 1600-talets England som man kan ta bort för att de är oförståeliga. En originalversion av Hamlet hade varit obegriplig i dag, säger Kalle.

Enligt Kalle Lind finns det ingen som har tagit över eller kan tänkas ta över efter revyparet. Det hade krävt att samhället såg väldigt annorlunda ut än det gör. Men att deras gärning präglat efterföljare råder det inga tvivel om.

– Hasse och Tage låg som ett moln över allt som kom efter. Skaparna bakom Nöjesmassakern, Galenskaparna och After Shave och Lorry har alla uttryckt sin beundran och inspiration för Hasse och Tage.

Kalle Lind har en tes om att all humor i Sverige är färgad av Hasse Alfredson och Tage Danielsson. Åtminstone fram till 1992. Då händer något.

– Då kommer I manegen med Glenn Killing. Skaparna Anders Lokko och Henrik Schyffert sa nästan uttryckligen att ”vi skiter i Hasse och Tage, allt som har gjorts i Sverige fram tills nu har varit dåligt”.

Istället sneglade Lokko och Schyffert på USA och England, i synnerhet på humorduon Vic Reeves och Bob Mortimer.

I manegen med Glenn Killing är i stort sett en karbonkopia av dem, men det visste ju ingen för genomsnittssvensken hade inte tillgång till BBC, säger Kalle.

Hur ser då läget ut i dag? Kalle Lind nämner två unga komiker som får representera arvet efter Hasse och Tage.

– Sandra Ilar och Elinor Svensson är personer som är roliga i dag, och de säger med viss rätt att de inte är påverkade av Hasse och Tage. Det är de säkert inte medvetet. De har förmodligen inte suttit och skrockat gott åt olika Lindemän. Men Hasse och Tage har definierat humorn i Sverige så de går inte att tänka bort. Deras DNA finns kvar i svensk humor, säger Kalle Lind.

 

Hasseåtages topp 5 enligt Kalle Lind

 

Picassos äventyr ”Det är den mest ambitiösa film som gjorts i Sverige efter Ingmar Bergmans Fanny och Alexander. Det finns inte en detalj i den som inte är genomtänkt. Den är oerhört rik. De blandar animation, balett, parodi och konsthistoria med ren prutthumor.”

Spik i foten-sketchen (ur 88 öres-revyn) ”Den visar en del av det mörka i Hasse och Tage. Hasse Alfredson jobbar upp en fruktansvärt aggressiv energi.”

Zigenarnumret (ur Gula hund) ”Det skulle nog betraktas som politiskt inkorrekt i dag, men då för tiden betraktades det som väldigt pro-romskt. Den slutar med att Monica Zetterlund sjunger en fantastiskt vacker ballad om att bli en riktig svensk som går över i nationalsången i zigeunerrytm. Det var många människor som ansåg att det var ett fosterlandsförräderi.”

Mosebacke monarki ”Det var en sorts dåtidens Parlamentet. De skojade med diverse aktualiteter. En del är larvigt och en del obegripligt, men där finns en sorts vitalitet. Norgevisan är ett exempel på en låt därifrån som fortfarande är lite känd. Den är fortfarande kontroversiell i Norge.”

Donna Juanita (ur Spader, Madame!) ”Den är ett feministiskt anthem. Den är helt opåverkad av tidens tand. Den är lika stark och klarsynt nu som 1969.”

Ämnesområde: Kalle Lind På spåret Hasseåtage Hasse och Tage revy humor komedi raido tv

Av Alexander Fogde. Uppdaterad